STANDARD SALGSBETINGELSER FOR FORBRUKERKJØP AV TJENESTER FRA

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer og tjenester over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e–handelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på  www.lovdata.no.  Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er , , , org nr: og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

3. Pris

Den oppgitte prisen for tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen

Kjøpet vil bli foretatt med kredittkort og kunden vil bli belastet umiddelbart.

6. Levering

Levering av tjenesten regnes som påbegynt den dagen tjenesten blir levert til kunde.

7. Angrerett

Kunden kan angre bestilling av tjeneste i henhold til angrerettloven.

Angrefristen begynner å løpe fra dagen tjenesten er bestilt.

Kunden må gi melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kunden har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (e-post eller brev).

Dersom tjenesten ikke kan leveres til avtalt tid, utvides angrefristen til ny avtalt leveringsdato.

er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kunden uten unødig opphold, og senest 14 dager fra fikk melding om kundens beslutning om å benytte angreretten.

8. Forsinkelse og manglende levering - kundens rettigheter og frist for å melde krav

Dersom ikke leverer tjenesten eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kunden eller forhold på kundens side, kan kunden i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra .

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kunden kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra . Kunden kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for at det står i vesentlig misforhold til kundens interesse i at oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kunden likevel kreve oppfyllelse.

Heving

Dersom ikke leverer tjenesten på leveringstidspunktet, skal kunden oppfordre til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom ikke leverer tjenesten innen tilleggsfristen, kan kunden heve kjøpet.

Leveres tjenesten etter tilleggsfristen kunden har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kunden fikk vite om leveringen.

9. Mangel ved varen – kundens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved tjenesten må kunden innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kunden har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter utført tjeneste.

Dersom tjenesten har en mangel og dette ikke skyldes kunden eller forhold på kundens side, kan kunden i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra .

Reklamasjon til bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kunden kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende tjeneste. kan likevel motsette seg kundens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Heving

Dersom tjenesten ikke er rettet eller omlevert, kan kunden også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

10. sine rettigheter ved kundens mislighold

Dersom kunden ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes eller forhold på side, kan i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene kreve avtalen hevet. vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling og inkassogebyr.

Heving

kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kundens side. kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kunden ikke betaler innen denne fristen, kan heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kunden ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til kunden kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

11. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er . Med mindre kunden samtykker til noe annet, kan , i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen.

Hvem vi deler informasjon med

Vi gir ikke personopplysningene dine videre til andre med mindre det foreligger et lovlig grunnlag for slik utlevering. Det er alltid et krav om samtykke før personopplysninger kan deles.

Tredjepart

Vi bruker betalingstjeneste fra tredjepart til å behandle betalinger i tjenestene. Hvis du velger å betale via tjenestene, vil personopplysningene dine samles inn av slik tredjepart, ikke av oss. Opplysningene er underlagt tredjeparts personvernerklæring. Vi har ingen kontroll over, og vi kan ikke holdes ansvarlige for tredjeparts innsamling, bruk og utlevering av personopplysningene dine.

12. Konfliktløsning

Klager rettes til innen rimelig tid, jf. punkt 8 og 9. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kunden ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling.